Begroting 2019

Dienstverlening en Besturen

Goede dienstverlening voor inwoners en ondernemers

Ambitie 1 - Goede dienstverlening voor inwoners en ondernemers

Doelstelling

Een (digitale) dienstverlening die past bij onze inwoners, bedrijven en instellingen.

Trends en ontwikkelingen

Steeds verdergaande digitalisering
We worden steeds meer een informatiesamenleving. Mensen zoeken, vinden en ontvangen de hele dag informatie via tablets, smartphones en computers. Ze willen ook op die manier steeds vaker zaken regelen, ook  met de gemeente: snel en digitaal waar mogelijk, persoonlijk en op maat waar nodig.

Reguliere bedrijfsvoering

Vragen aannemen en beantwoorden
Inwoners, ondernemers of instellingen bellen of mailen ons, of komen persoonlijk aan de balie. Zij hebben vragen of verzoeken over bijvoorbeeld burgerzaken, het sociaal domein en de woonomgeving. Deze vragen en verzoeken worden aangenomen en zoveel mogelijk direct beantwoord. Vragen en verzoeken waarbij dat niet kan, gaan via het KCC naar specialistische afdelingen.

Verstrekken van persoonsdocumenten en -diensten
De gemeente geeft persoonsdocumenten zoals paspoorten, identiteitskaarten, rijbewijzen, Verklaringen Omtrent Gedrag en andere uittreksels uit. Ook regelt de gemeente persoonsgebonden diensten, zoals huwelijken en naturalisatie.

Actueel houden van de Basisregistratie Personen
De gemeente houdt persoonsgegevens bij, zoals geboorte of overlijden en woonplaats.

Coördineren van verkiezingen
De gemeente zorgt voor stembureaus zodat kiezers hun stem kunnen uitbrengen bij verkiezingen.

Beleidskaders

Verbonden partij(en)

-

Portefeuillehouder(s)

Burgemeester