Begroting 2019

Onderhoud kapitaalgoederen

Groen, water en wegen

Beleidsplan Openbare Ruimte 2014-2024

Ons beleid voor de openbare ruimte staat in het Beleidsplan Openbare Ruimte 2014-2024 (hierna: BOR). In het BOR kozen wij de onderhoudsniveaus voor de openbare ruimte. Dit zijn onderhoudsniveaus volgens de landelijke normen van de CROW. Het BOR is onze ‘Nota Beheer Openbare Ruimte’, zoals bedoeld in artikel 19 van de Financiële beheersverordening gemeente Noordoostpolder.

Ontwikkelingen 2019

We gaan door met de kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte
In 2019 wordt de eerder ingezette kwaliteitsverbetering voor de openbare ruimte doorgezet.
De afgelopen jaren zijn er belangrijke kwaliteitsverbeteringen ingezet. Dat was vooral verbetering van het verzorgend onderhoud zoals een betere onkruidbeheersing in het groen en op de verhardingen. In 2019 geven wij hieraan een vervolg, ook in andere vormen van kwaliteit, zoals de technische staat van onderhoud. Dat doen wij door:

  • Aanbrengen van meer kleur in het groen met vaste planten. Langs hoofdwegen en toegangen van dorpen/wijken komt kleurrijke beplanting. Uiteraard doen wij dat in overleg met de bewoners.
  • Verdere kwaliteitsverhoging van de onkruidbeheersing langs hoofdwegen en in woonwijken. Dit betekent verhoging van het onderhoudsniveau.
  • Bermen van de wegen in het buitengebied die te hoog liggen, te verlagen.
  • Slechte plantvakken verbeteren. In plantvakken met slechte beplanting, is veel ruimte voor onkruid. Sinds 2018 is extra budget beschikbaar om deze plantvakken te verbeteren. Het duurt een paar jaar voordat alle slechte plantvakken gedaan zijn. Daarna is een hoog niveau langs de hoofdstructuur haalbaar.
  • Drie speelplaatsen een kwaliteitsimpuls te geven. Dat deden wij in de afgelopen drie jaar ook al. Maar toen werd het uit incidenteel budget betaald en vanaf nu is daar structureel budget voor.

We bereiden ons voor op de vervanging van zieke bomen
Veel bomen zijn aangetast door essentaksterfte. Die bomen vormen een risico voor de veiligheid als er takken uitvallen. Wij zorgen dat er geen onveilige situaties ontstaan. Door jaarlijkse inspectie houden wij in beeld welke bomen op welk moment een risico vormen. Die snoeien of kappen wij zodat het veilig blijft. Daarnaast maken wij in 2019 een plan met keuzes over hoe en met welke boomsoorten we de zieke bomen gaan vervangen. Dat geldt dan vooral voor de bomen die vanaf 2019 gekapt moeten worden. Voor de vervanging van de bomen die tot nu toe gekapt zijn, is al budget beschikbaar.

Wij maken een nieuw plan voor onze wegen en bruggen
In 2019 maken wij een nieuw Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan (GVVP). Dit wordt een langetermijnvisie op hoe wij de verkeersveiligheid verder willen verbeteren. En daarbij ook hoe we de vervanging van de wegen en bruggen gaan organiseren. We kijken daarbij ook naar nieuwe ontwikkelingen zoals het gebruik van de wegen en de toepassingsmogelijkheden van concepten als Smart City.

De wegen en bruggen worden nu op de afgesproken niveaus onderhouden. Wij prioriteren het onderhoud op basis van inspecties en ontwikkelingen. Voor de vervanging van de bruggen reserveren wij jaarlijks een bedrag in een afschrijvingsreserve. Sinds het nieuwe BBV (Besluit Begroten en Verantwoorden) activeren wij alle bruggen die vervangen worden.

Begroting 2019

Beschikbare budgetten zijn voldoende voor de gekozen onderhoudsniveaus. Voor nieuwe wensen en ontwikkelingen is extra geld beschikbaar (zie programma 1). Wel zit er een onzekerheid in. De prijzen bij aanbestedingen in de infrastructuur stijgen. Onze ramingen blijken dan te laag bij de aanbesteding. Dit rapporteren wij dan bij de tussentijdse rapportagemomenten (voorjaarsrapportage, najaarsrapportage, decemberrapportage) en dan ramen we bij als dat nodig is.