Begroting 2019

Financiën

Gezonde gemeentefinanciën

Ambitie 1 - Gezonde gemeentefinanciën

Doelstelling

Een solide financieringsstructuur tegen zo laag mogelijke kosten en een begrijpelijke digitale presentatie van onze financiële documenten.

Trends en ontwikkelingen

Algemene uitkering
De economie groeit en daar plukken ook gemeenten vruchten van. Landelijk uit zich dit doordat het Rijk meer geld uitgeeft op haar departementen, met als gevolg dat ook gemeenten meer geld krijgen in de vorm van de algemene uitkering. Het nieuwe kabinet kan keuzes maken de middelen anders in te zetten dan tot nog toe is begroot. Er blijft een mogelijkheid bestaan dat de algemene uitkering lager wordt. De uitkomsten voor de algemene uitkering zijn in de mei- en septembercirculaire gepresenteerd. Doorgaans geeft de Miljoenennota (de Rijksbegroting) die op Prinsjesdag wordt gepresenteerd een indicatie voor de komende jaren. De begroting is opgesteld op basis van de meicirculaire en laat voor 2019 en verder geen verrassend beeld zien ten opzichte van de Perspectiefnota 2019 – 2022.

Renteontwikkelingen
De rente blijft naar verwachting voorlopig laag. De economie groeit nog steeds en de inflatie loopt nu op. De kans is reëel dat de rente op termijn dan ook op zal gaan lopen. Een stijging van de rente heeft direct gevolgen voor de meerjarenbegroting en bij een grotere stijging mogelijk ook op de bedrijfsvoering. Het investeringsbeleid is zodanig vorm gegeven dat er aandacht is voor het beperken van renterisico’s en voor het hebben van opties die de raad kunnen worden aangeboden wanneer de effecten substantieel zijn. Wanneer stijging van het rentepercentage meer dan voorzien plaatsvindt met een grotere stijging van de investeringslasten, is dat een substantieel financieel risico.

Lokale lastendruk
Het beperken van de lastendruk voor onze inwoners en bedrijven heeft een hoge prioriteit. De huiseigenaren en bedrijven krijgen in 2019 een aanslag rioolheffing, afvalstoffenheffing en OZB (ARO), die licht hoger zal zijn dan voor 2018. De tarieven voor OZB stijgen met +2,4%. Dit is gelijk aan de inflatiecorrectie en lager dan van het Rijk mag. Van het Rijk mogen deze tarieven 4,0% stijgen (vastgestelde macronorm). Het tarief voor rioolheffing blijft gelijk aan het tarief van 2018 en het tarief afvalstoffenheffing stijgt met 1,9%.

Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) 2016
De effecten van het BBV 2016 zijn duidelijk. Het algemene beeld is dat de regels voor verslaglegging zijn toegenomen alsook de complexiteit. Een aspect van geheel andere orde is de wijze waarop de verantwoordelijkheden en bevoegdheden tussen raad en college en directie worden beïnvloed door het BBV 2016. De kans dat bij de uitvoering van de BBV 2016 tegen knelpunten in de uitvoering wordt aangelopen, is groter dan voorheen. Een van de oorzaken hiervan is de wijze waarop de accountant hiermee omgaat bij de jaarrekeningcontrole. De controles zijn de laatste jaren steeds verder geïntensiveerd en de verwachting is dat dit zeker niet zal afnemen.

Implementatie vennootschapsbelasting
Rondom de vennootschapsbelasting (Vpb) is nog geen duidelijkheid verkregen van de Belastingdienst over de belastbaarheid van de verschillende activiteiten en de mate waarin. De komende jaren zal de praktijk uitwijzen wat de effecten van de invoering van de Vpb zijn en of deze aan de doelstellingen van het ministerie voldoen. De eerste aangiftes Vpb over het jaar 2016 zijn gedaan. De komende jaren zullen fiscaliteiten op steeds meer producten en projecten een effect hebben.

Reguliere bedrijfsvoering

Treasuryfunctie
In de komende jaren worden grotere investeringen gedaan, zoals die in Voorzien in Vastgoed en in de grondexploitaties zijn opgenomen, en zal de structuur van de balans wijzigen. Bezittingen nemen toe, maar de liquiditeitspositie en ook de solvabiliteitspositie verminderen. Wanneer alle vastgestelde raadsdoelstellingen met de geplande fasering de komende jaren worden gerealiseerd, moeten wij leningen aantrekken. Voor de voorzieningen, die wij duurzaam willen garanderen en waarvan de lasten structureel in de begroting gedekt moeten zijn, worden leningen aangetrokken op basis van projectfinanciering. Dit is essentieel om deze voorzieningen te kunnen blijven garanderen, maar ook om de leningen weer af te kunnen lossen, voldoende begrotingsflexibiliteit te houden en afhankelijkheid van vreemd vermogen binnen redelijke normen te houden.

Treasury is het bewaken van geldstromen, beleggingen, uitstaande middelen, aangetrokken middelen (leningen), waarborgen en garanties. Hier wordt meer in detail op ingegaan in de paragraaf financiering.

Inning van gemeentelijke belastingen en heffingen
Wij innen belastingen en retributies op bepaalde voorzieningen. Er zijn drie verschillende typen te onderscheiden namelijk: de algemene belasting, bestemmingsbelasting en retributies. De algemene belasting wordt in dit programma verantwoord en kan vrij worden ingezet voor de gemeentelijke taken, de belangrijkste algemene belasting is de onroerende zaak belasting. Bestemmingsbelastingen zijn belastingen waarbij de opbrengsten zijn bestemd voor een specifieke taak of voorziening en mogen niet meer dan kostendekkend zijn, voorbeelden zijn de rioolheffing en afvalstoffenheffing. Deze inkomsten zijn verantwoord in het programma Fysieke leefomgeving. De retributie is een vergoeding voor een dienst en mag niet meer dan kostendekkend zijn, deze inkomsten zijn verdeeld over de verschillende programma’s. Meer informatie over gemeentelijke belastingen is te vinden in de paragraaf lokale heffingen.

Een sluitende meerjarenprogrammabegroting
De (meerjaren)begroting is duurzaam materieel sluitend. Dit betekent structureel en reëel in evenwicht. Jaarlijks wordt met de Perspectiefnota het bestaande beleid samen met de voorgestane wijzigingen, nieuwe inzichten en wet- en regelgeving tegen elkaar afgewogen. De komende jaren wordt gekoerst op een houdbaar evenwicht tussen de investeringen enerzijds en schuldafhankelijkheid en begrotingsflexibiliteit anderzijds. Wij streven naar een vermogens- en begrotingssamenstelling die een weerspiegeling is van het karakter van inwoners en bedrijven in relatie tot het gewenste voorzieningenniveau en de lokale lastendruk, passend binnen ons beleid en wet- en regelgeving. In de begroting is een adequaat budget opgenomen voor onvoorziene lasten. Actuele ontwikkelingen kunnen binnen zekere grenzen nog relatief laat (september) worden opgenomen in de primitieve begroting.

Beleidskaders

Verbonden partij(en)

-

Portefeuillehouder(s)

Hans Wijnants

Wiemer Haagsma